Transport ponadnormatywny - definicja

Bywa bardzo często tak, że towarów zleconych firmom transportowym do przewożenia z punktu A do B nie da się zapakować ładnie na palety czy też nawet w duże kartony. Nie mieszczą się także bardzo w ciężarówkach. Przewozowe przedsiębiorstwa muszą zatem być przygotowane na konieczność poradzenia sobie z takim specjalnym transportem. Na pewno tutaj podstawową kwestią jest dysponowanie flotą pojazdów nowoczesnych i przystosowanych do transportu zarówno większych jak i także cięższych ładunków czy też zatrudnienie kierowców, którzy jak najbardziej wiedzą jak konkretnie obchodzić się z nimi.

Co to jest ponadnormatywny transport?

transport ponadnormatywnyA zatem co to jest transport ponadgabarytowy oraz jakich ładunków dotyczy tak naprawdę? Jak wskazuje sama nazwa transport ponadnormatywny przede wszystkim dotyczy towarów o większych gabarytach, a niżeli te standardowe. Także są cięższe od nich. Mogą to być statki, budowlane maszyny czy też nawet samolotu. Znamienne jest to, że utrudnieniem są wymiary nietypowe tychże towarów. Prawne zapisy określają, że o ponadgabarytowym transporcie mówić można w momencie, gdy cały zestaw przewożących ładunek pojazdów ma szerokość 2,5 metra, długość większą nić 16,5 metra oraz wysokość 4 metry. Również bardzo ważna jest waga, która wynosić musi ponad 42 tony.

Ponadgabarytowe ładunki

Jak już zostało wspomniane nieco wyżej ponadgabarytowe ładunki spełniać muszą przynajmniej jedno z czterech kryteriów podstawowych. Na pewno za tego rodzaju towary są uznawane takie, które wykraczają daleko poza przyjęte samochodowe zestawy. Ich ciężar jest większy zdecydowanie, a niżeli 25 ton, a wymiary przekraczają 4 metry wysokości, 2,5 szerokości oraz 16 metrów długości. Niemożliwy jest przez to przewóz na ciężarówkach zwykłych. Poza tym ponadgabarytowe ładunki to te, których długość sama w sobie sięga 60 metrów. Identycznie jak  przypadku wykorzystywanych w budownictwie filarów czy też przęseł. Po trzecie wielkogabarytowe ładunki, które mimo rozmiarów ogromnych mają masę niewielką, przez co  żadnym wypadku nie stanowią zagrożenia dla samych nawierzchni dróg. Jeśli chodzi o transport ponadnormatywny, to bardzo duży problem stanowią parametry niewystarczające infrastruktury. No i wreszcie, musimy także zaznaczyć, że ładunki ciężkie oraz takie o masie skupionej ważące pomiędzy 70 a 100 ton, a w przypadkach ekstremalnych nawet 200 ton. Wymagają one przez to zastosowania przyczep wieloosiowych oraz także specjalistycznych.

Tekst powstał we współpracy z https://megatransporty.pl.